De chauffeurs mogen slechts een welbepaald aantal uren per dag rijden en zijn eveneens verplicht rustpauzes te nemen, waarvan de tijdsduur strikt bepaald is.
Het controleinstrument voor deze rij-en rusttijden is de tachograaf.
Sinds kort, dienen de nieuwe voertuigen, voor het eerst in het verkeer gebracht na 5 augustus 2005, uitgerust te zijn met een digitale tachograaf.
Hieronder vindt u een korte samenvatting over het gebruik van de tachograaf evenals een link naar ‘DIGITACH’, de dienst die belast is met het beheer van het systeem van de digitale tachograaf (chauffeurskaarten, ondernemingskaarten, …)
Vergeet eveneens niet om een kijkje te nemen in onze rubriek "Digitale Tachograaf"
Op de onderstaande link kan u de door UPTR gepubliceerde informatiebrochure terugvinden die alle voorschriften inzake de rij- en rusttijden, alsook het gebruik van de tachograaf, consolideert.
Deze brochure (voorafgegaan door een voorwoord van Federaal Minister van Mobiliteit, François Bellot) heet tot doel een duidelijk overzicht te creëren van de huidige regels inzake rij- en rusttijden en het gebruik van de tachograaf, alsook de wetteksten om te zetten in een tekst die leesbaar en begrijpelijk is voor iedereen. "
√ Mobility Package: nieuwe regels vanaf 20 augustus 2020
Europese richtsnoeren 27/05/2016