Lid worden
  • fr
  • nl
  • Brussel, 21 november 2024 – UPTR heeft deze morgen het initiatief genomen in het paritair comite voor het wegvervoer en de logistiek voor rekening van derden om in naam van alle sociale partners (vakbonden en federaties) aan te dringen bij de Minister van Werk en het hoofdbestuur van de Rva om een uitstel te bekomen met betrekking tot de (verplichte) invoering van de elektronische controlekaart in geval van gedeeltelijke werkloosheid.

    Sinds 1 september 2023 bestond reeds de mogelijkheid om in geval van tijdelijke werkloosheid gebruik te maken van de elektronische controlekaart of eC3.2 ter vervanging van de papieren controlekaarten mits akkoord binnen de onderneming. Met ingang van 1 januari 2025 wordt het gebruik van de elektronische controlekaart eC3.2 nu algemeen verplicht.

    Gezien de sociale partners vele signalen van werkgevers en werknemers krijgen dat zij niet klaar zijn om deze transitie uit te voeren, temeer gezien ook sommige werknemers nog niet beschikken over een pc met internetaansluiting en/of een smartphone en er ook in de sector van het wegvervoer en de logistiek voor rekening van derden heel wat anderstalige werknemers aan de slag zijn die niet beschikken over een Belgische elektronische identiteitskaart.

    In de huidige stand van de reglementering zijn er twee mogelijkheden om een zeer beperkt uitstel te bekomen, met name:

     Om uitstel te bekomen moet de werkgever:

    • Een gemotiveerde aanvraag indienen om tijdelijk te blijven werken met de papieren C3.2, en dit bij het werkloosheidsbureau, bevoegd voor de plaats waar de maatschappelijke zetel is gevestigd. De RVA stelt hiertoe recentelijk een formulier ter beschikking; en
    • de werknemers inlichten over zijn aanvraag om tijdelijk verder te werken met de papieren C3.2; en
    • de aanvraag indienen bij het werkloosheidsbureau uiterlijk op de eerste dag tijdelijke werkloosheid, die zich situeert na 31.12.2024.


    De directeur van het werkloosheidsbureau zal de aanvraag al dan niet inwilligen. Hierbij zal hij rekening houden met de inspanningen die de werkgever levert om zijn werknemers te begeleiden bij het gebruik van eC3.2.

    Als de aanvraag wordt goedgekeurd, geldt ze voor de maand waarin de eerste dag tijdelijke werkloosheid valt en voor de twee daaropvolgende maanden. Daarna kan de werkgever de aanvraag nog éénmaal hernieuwen.

    De werknemer kan ook uitstel aanvragen:

    • De werknemer moet de werkgever schriftelijk laten weten dat hij een papieren controlekaart wil blijven gebruiken bij tijdelijke werkloosheid. Dit kan door het formulier van de RVA (dat ter beschikking zal worden gesteld) met ontvangstbevestiging te overhandigen of aangetekend te versturen;
    • Uiterlijk op de 30e dag van de maand nadat de werknemer na 31 december 2024 voor het eerst tijdelijk werkloos is geworden, moet de werknemer het ingevulde formulier van de RVA indienen bij zijn uitbetalingsinstelling en het werkloosheidsbureau van de RVA in zijn woonplaats. Hiermee laat hij weten dat hij zijn werkgever op de hoogte heeft gebracht dat hij de papieren controlekaart wil blijven gebruiken;
    • De werknemer heeft nog geen keuze gemaakt voor het gebruik van een elektronische controlekaart.

    Als aan bovenstaande voorwaarden is voldaan, mag de werknemer de papieren controlekaart blijven gebruiken voor de maand waarin de eerste dag van tijdelijke werkloosheid valt na 31 december 2024, en voor de twee maanden daarna.

    Het betreft dus een mogelijk uitstel van max 3 maanden (hetwelk in het geval van de werkgever dan nog afhankelijk is van een beoordeling door de Rva). 

    Gezien er in onze sector meer dan 5000 werkgevers actief zijn die samen meer dan 70.000 arbeiders tewerkstellen, wordt aan de Minister en de Rva bijzondere aandacht gevraagd voor deze verplichte digitalisering die op zeer korte termijn voor een grote groep van werknemers wordt opgelegd, zonder blijvende mogelijkheid van een papieren procedure, hetgeen ons verontrust.

    De sociale partners verzoeken dan ook uitdrukkelijk om enerzijds een uitstel van zes maanden te verlenen aan alle werknemers / werkgevers uit de sector, waarbij aldus tijdens deze periode verder kan gewerkt worden met het papieren formulier en er terzelfdertijd een verdere informatiecampagne kan uitgerold worden en de mogelijke obstakels in kaart gebracht.

    Anderzijds verzoeken de sociale partners nu reeds om na deze periode van uitstel een bijkomende periode te voorzien, waarin de dossiers met een bijzondere soepelheid zouden behandeld worden.

    Over UPTR

    Als erkende nationale beroepsfederatie, verdedigt UPTR sinds 1937 de economische belangen van de transport- en logistieke sector in België. De beroepsorganisatie vertegenwoordigt op een constructieve manier zelfstandigen en ondernemingen in lobbydossiers over economische, fiscale, sociale en milieu gerelateerde onderwerpen. UPTR is het centraal aanspreekpunt voor maar liefst 2.300 ondernemingen uit de transport- en logistieke sector, zowel in Vlaanderen als Brussel en Wallonië. De nationale beroepsfederatie informeert haar leden op transparante wijze over de ontwikkelingen in de sector via een eigen tijdschrift en new flashes. Bovendien biedt UPTR haar leden een heel amalgaan aan diensten aan, zoals juridisch advies, de invordering van beroepsdieselaccijnzen en BTW, de levering van CMR-vrachtbrieven en badges en betaalkaarten voor tolwegen.