Brussel, 23 september 2024 – Zoals ieder jaar en naar goede gewoonte heeft UPTR een diepgaande studie laten uitvoeren over de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector Logistiek.
Het audit- en financieel expertisebureau BDO heeft daarom de jaarrekeningen (ingediend bij de NBB eind juli 2024) van Belgische bedrijven met als hoofd NACE-code de code “494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten”, maar ook de (logistieke) codes “521 – Opslag en opslagfaciliteiten” en “522 – Aanvullende diensten voor transport” onder de loep genomen.
1. Indicatoren van de liquiditeit
Als de liquiditeit in algemene zin blijft verbeteren in 2023, dan wordt de gemiddelde betalingstermijn van klanten nog strakker en bereikt 51 dagen (dat is 4 dagen minder dan 4 jaar geleden), wat overeenkomt met de termijn die door leveranciers wordt gehanteerd (48 dagen in 2023).
De spelers in de sector “Transport en Logistiek” betalen dus in 2023 hun handelsschulden 3 dagen eerder dan dat ze hun vorderingen innen, wat leidt tot een toename van de kasreserve die nodig is voor de goede werking van hun bedrijfscyclus.
2. Indicatoren van de solvabiliteit
In 2023 blijft de solvabiliteitsratio (d.w.z. de verhouding tussen het eigen vermogen en het totaal van de activa) van de sector stabiel op 42%, nog steeds onder het Belgische gemiddelde (over alle sectoren heen). Hoewel deze schuld gebruik kan maken van een financieel hefboomeffect (vooral in perioden van lage rentetarieven), kan dit vandaag de dag sommige spelers in gevaar brengen, met in 2023 een gemiddelde sectorale financieringskost van ongeveer 4% (tegenover 2% in 2022).
Daarnaast neemt het aantal transport- en logistieke bedrijven met negatief eigen vermogen toe in 2023, wat zou kunnen wijzen op een “zwakte” in de balans van sommige spelers.
3. Indicatoren van de rentabiliteit
De EBITDA-marge van de sector, die in 2020 en 2021 recordniveaus bereikte (met name dankzij de impuls van online handel, nog versterkt tijdens de Covid-periode), lijkt sinds 2022 te lijden onder de inflatoire context.
In 2022 was de stijging van de algemene kosten (elektriciteit, brandstof, huur…) de voornaamste factor die de marge van de bedrijven in de transport- en logistieke sector verkleinde. In 2023 stabiliseren deze algemene kosten zich, maar stijgen de personeelskosten met meer dan 10%.
In de sector bereikte het rendement op aangewend kapitaal een recordniveau in 2021, een weerspiegeling van de hoge operationele prestaties in de Covid-periode. In 2023 verslechterde deze rentabiliteit licht als gevolg van hogere operationele en financiële kosten.
Alexi Vangerven (Partner) en Jens Bosmans (Senior Manager) van BDO vatten deze financiële balans samen : “[…] uit een Covid-periode komende waarin zijn activiteiten zijn “versterkt”, vertoont de transport- en logistieke sector in 2023 enige tekenen van vertraging. De oorzaken zijn voornamelijk een stagnerende omzet, marges die zijn uitgehold door de toename van personeelskosten (+10% ongeveer), een vertraging in investeringen die vooral te wijten is aan de stijging van de rentevoeten en een krimpende arbeidsmarkt. De vorig jaar geuite bedenkingen over een “sectorale veerkracht die op de proef wordt gesteld in 2023”, zijn dus daadwerkelijk de realiteit. […]”
Michaël Reul, Algemeen Secretaris van UPTR, voegt toe: “Het dubbele BDO-rapport van vorig jaar over de transportsector en vervolgens de logistieke sector heeft het duidelijke verband aangetoond tussen bedrijven die actief zijn in deze twee bedrijfssegmenten. Transport en logistiek zijn de twee zijden van dezelfde medaille. Er is één sector: de T&L-sector en deze volgt de schommelingen van andere delen van de economie. Een vertraging van de economie heeft onmiddellijk invloed op de transportvolumes en logistieke activiteiten. Onze nieuwe en toekomstige Belgische politieke leiders kunnen de huidige economische situatie niet negeren. De cijfers spreken voor zich en ze zijn niet positief. Dit is niet het moment voor belastingverhoging, maar voor ondersteuning van de KMO’s bij de transitie naar duurzame energie, in een over het algemeen sombere context.”
Over UPTR
Als erkende nationale beroepsfederatie, verdedigt UPTR sinds 1937 de economische belangen van de transport- en logistieke sector in België. De beroepsorganisatie vertegenwoordigt op een constructieve manier zelfstandigen en ondernemingen in lobbydossiers over economische, fiscale, sociale en milieu gerelateerde onderwerpen. UPTR is het centraal aanspreekpunt voor maar liefst 2.300 ondernemingen uit de transport- en logistieke sector, zowel in Vlaanderen als Brussel en Wallonië. De nationale beroepsfederatie informeert haar leden op transparante wijze over de ontwikkelingen in de sector via een eigen tijdschrift en new flashes. Bovendien biedt UPTR haar leden een heel amalgaan aan diensten aan, zoals juridisch advies, de invordering van beroepsdieselaccijnzen en BTW, de levering van CMR-vrachtbrieven en badges en betaalkaarten voor tolwegen.
Over BDO
BDO Belgium is een internationaal actieve adviesorganisatie met een solide reputatie in financiële dienstverlening (Audit & Assurance, Tax & Legal, Accounting & Reporting) en complementair, gespecialiseerd advies om klanten te ondersteunen richting een futureproof digitale en duurzame groei (Advisory). BDO Belgium werkt vanuit 12 vestigingen en steunt op een sterk internationaal netwerk dat met een experte team van meer dan 110.000 partners en medewerkers actief is in 164 landen.