Lid worden
  • fr
  • nl
  • De 80.000 arbeiders die direct in dienst zijn bij de 6.000 werkgevers binnen Paritair Comité 140.03 zullen hun bruto lonen zien stijgen met 3,57%.

    De collectieve arbeidsovereenkomst die de loonindexering in deze sector regelt, is gebaseerd op de gezondheidsindex van november elk jaar (*).

    In de komende dagen zal UPTR aan haar leden de loonschalen en vergoedingen communiceren die vanaf 1 januari 2025 van kracht worden.

    Deze indexering komt overeen met de voorspellingen van het ITLB, gepubliceerd op 11 oktober.

    De jaarlijkse en eenmalige indexering volgt op de eerdere indexeringen van 2023 (10,96%) en 2024 (1,83%).

    Om de concurrentiepositie van Belgische transport- en logistieke bedrijven te herstellen, benadrukt UPTR de volgende punten in haar eisenpakket:

    • Een eengemaakt Paritair Comité voor Transport & Logistiek

        Dit houdt in dat werknemers onder PC 226 worden geïntegreerd in PC 140.03, voor bedrijven waarvan de kernactiviteit transport en/of logistiek betreft.

        • Beschikbaarheidstijd: vrijstelling van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing

        De beschikbaarheidstijd van chauffeurs (voornamelijk niet-productieve wachttijd tijdens laad- en losoperaties) wordt momenteel voor 99% van de arbeidstijd vergoed. Deze vergoeding is volledig onderworpen aan RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing.

        UPTR vraagt dat deze vergoeding wordt vrijgesteld van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing, in het belang van zowel werkgevers als werknemers.

        • Wachttijden: vrijstelling van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing

        De wachttijden van niet-rijdend personeel in magazijnen en logistieke centra worden momenteel voor 100% van de arbeidstijd vergoed. Ook deze vergoeding is volledig onderworpen aan RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing. UPTR vraagt om dezelfde vrijstelling als bij chauffeurs.

        • Nachtvergoeding: vrijstelling van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing

        Om nachtwerk te stimuleren in het kader van mobiliteitsoplossingen, stelt UPTR voor om nachtvergoedingen vrij te stellen van sociale bijdragen en zelfs van belastingen.

        • Loonindexering

        UPTR vraagt om aanpassing van het Belgische systeem van automatische loonindexering, zodat bedrijven niet plots met extra competitiviteitsverlies worden geconfronteerd, terwijl dergelijke loonkostenstijgingen niet gelden voor buitenlandse concurrenten uit buurlanden.

        • Stabilisatie van de arbeidsmarkt

        Het tekort aan arbeidskrachten verstoort de arbeidsmarkt aanzienlijk. UPTR pleit voor herziening van regels zoals gewaarborgd loon bij ziekte (vooral sinds de afschaffing van de wachtdag), omdat deze een enorme druk leggen op werkgevers, vooral KMO’s. Misbruik, zoals onterechte ziekteattesten, moet worden aangepakt.

        (*) Voor werknemers onder PC 226 geldt de gezondheidsindex van december.

        Over UPTR

        Als erkende nationale beroepsfederatie, verdedigt UPTR sinds 1937 de economische belangen van de transport- en logistieke sector in België. De beroepsorganisatie vertegenwoordigt op een constructieve manier zelfstandigen en ondernemingen in lobbydossiers over economische, fiscale, sociale en milieugerelateerde onderwerpen.

        UPTR is het centraal aanspreekpunt voor maar liefst 2.300 ondernemingen uit de transport- en logistieke sector, zowel in Vlaanderen als Brussel en Wallonië. De nationale beroepsfederatie informeert haar leden op transparante wijze over de ontwikkelingen in de sector via een eigen tijdschrift en news flashes. Bovendien biedt UPTR haar leden een heel amalgaan aan diensten aan, zoals juridisch advies, de invordering van de accijnzen op de ‘professionele diesel’ en BTW, de levering van CMR-vrachtbrieven en badges en betaalkaarten voor tolwegen.