Volvo/Renault, MAN, Daimler (Mercedes), Iveco, DAF en Scania kregen in 2016 en 2017 voor meer dan 3,8 miljard euro aan boetes opgelegd voor deelname aan een illegaal vrachtwagenkartel tussen 1997 en 2011. Door dit kartel betaalden transportbedrijven kunstmatige hogere prijzen voor hun trucks via aankoop, leasing- of huurcontracten.
Uit de analyse van economische experts blijkt dat de schade voor transportbedrijven gemiddeld zo’n acht tot tien procent van de waarde van de trucks bedraagt. Aan dit bedrag dienen nog intresten en andere schadeposten te worden toegevoegd. Het gaat dus om duizenden euro’s schade per vrachtwagen.
Met de steun van UPTR, groepeerde Deminor al een groot aantal Belgische en buitenlandse ondernemingen die samen met de hulp en de financiering van Deminor schadevergoeding vorderen.
Deminor betaalt de kosten van de actie voor haar klanten (advocatenkosten, experten, gerechtskosten, enz.) en wordt enkel vergoed als er een succes is.
In juni 2019 heeft Deminor reeds voor een eerste groep klanten een collectieve juridische procedure gestart.
In 2021 werd een tweede collectieve procedure gestart om de verjaring van de vorderingen van Belgische ondernemingen te vermijden.
Wil u ook een schadevergoeding bekomen?
Contacteer Deminor op drs@deminor.com of +32 (0)2 674 71 33 om u aan te melden of voor meer informatie.
U vindt alle uitleg over het Truckkartel en de actie van Deminor in onze artikelen die zijn verschenen in de edities van November 2020 en september 2022 van ons informatiemagazine Non-Stop, evenals op de op de website van Deminor.