• fr
  • nl
  • Rij- en rusttijden & Tachograaf

    Terug naar informatiedossiers

    De bepalingen van verordening (EG) nr. 561/2006 inzake rij- en rusttijden in het wegvervoer zijn van toepassing op iedere verplaatsing die geheel of gedeeltelijk plaatsvindt op wegen die voor openbaar gebruik toegankelijk zijn, zowel in lege als in geladen toestand met een voertuig bestemd voor het vervoer van goederen waarbij de toegestane maximummassa van de voertuigen, aanhangwagens en opleggers inbegrepen, meer dan 3,5 ton bedraagt;

    De verordening geldt zowel voor vervoer voor rekening van derden als voor eigen rekening.

    De tachograaf werd ontwikkeld als een meetinstrument om de naleving van deze complexe regelgeving te controleren. De doelstelling is de verbetering van de verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van chauffeurs, alsook het creëren van een ‘equal level playing field’ binnen Europa door een harmonisatie van de regels.

    Bestuurders van vrachtwagens mogen slechts een welbepaald aantal uren per dag rijden en zijn eveneens verplicht rustpauzes te nemen, waarvan de tijdsduur strikt bepaald is.

    Het controle-instrument voor deze rij- en rusttijden is de tachograaf.

    Sinds 5 augustus 2005 dienen de nieuw ingeschreven voertuigen uitgerust te zijn met een digitale tachograaf.

    Op de onderstaande link kan u de door UPTR gepubliceerde informatiebrochure terugvinden die alle voorschriften inzake de rij- en rusttijden, alsook het gebruik van de tachograaf, consolideert.  

    RIJ- EN RUSTTIJDEN: EEN ACTUEEL OVERZICHT

    Het doel van de deze brochure (met voorwoord van Federaal Minister van Mobiliteit, François Bellot) is om een duidelijk overzicht te creëren van de huidige regels inzake rij- en rusttijden en het gebruik van de tachograaf en de wetteksten om te zetten in een tekst die leesbaar en begrijpelijk is voor iedereen.

    Deze brochure bevat alle wijzigingen aangebracht door het Europese “Mobility Package” sinds augustus 2020.

    De papieren versie is beschikbaar in onze webshop.