• fr
  • nl
  • Frank Van Colenberghe

    "Strijden op meer dan één terrein"


    TRANSPORT HERVE en bref

    Oprichting : 1982

     

    Activiteiten : Distributie (Benelux en het noorden van Frankrijk) en de opslag van droge, gekoelde en bevroren levensmiddelen (Herve Coldstore).

     

    Vloot : 31 trekkers 6×2, 2 bestelwagens 3,5 t, 7 vrachtwagens 26 t, 54 opleggers (bi-temp en mono-temp). Alleen FRC gekeurde voertuigen.

     

     

    www.transportherve.be

     Frank Van Colenberghe haalt graag aan dat hij ondergedompeld werd in het transport van bij zijn geboorte. Logisch wanneer je ouders actief zijn in de export. Zijn leven in het transport maakt het hem ook mogelijk te wijzen op bepaalde zwaktes. Zwaktes die hij uit de wereld wil helpen door zijn acties binnen de UPTR.

    De transporten uitgevoerd door Transport Herve, het bedrijf waarvan Frank Van Colenberghe medestichter is, vinden hun oorsprong in de ouderlijke activiteiten. Hij vertelt: “Mijn ouders hadden een activiteit gestart in de export van fruit en groenten naar Frankrijk in 1963. In 1982, konden we een transporteur overnemen uit het Land van Herve en creëerden… Transport Herve. De opdracht is terugvrachten te vinden voor de vrachtwagens die de producten afleverden van Vanco, het zusterbedrijf gespecialiseerd in de handel van groeten en fruit. In 1986-87 ontwikkelden we ook het transport voor derden. De onderneming is zich dan gaan specialiseren in koeltransport, eerst op de middellange afstanden en sinds de jaren 2000 ook op kortere afstanden omwille van de rij- en rusttijden. Vandaag is de onderneming actief in distributie en opslag van droge, gekoelde en bevroren levensmiddelen.”

    Zijn band met de UPTR legt Frank Van Colenberghe uit door te verwijzen naar de drie verschillende “strijdperken”: “De verkeerscongestie blijft druk uitoefenen op de kosten en net als in Nederland moet dit via aanleg van extra capaciteit aangepakt worden. Daarnaast is het noodzakelijk de aantrekkelijkheid van het chauffeursberoep te verbeteren, want zelfs in Coronatijden is er een strijd tussen transporteurs om hun eigen wagenpark bemand te krijgen. Tenslotte moet men de verschillen tussen eigen vervoer en het transport voor derde zo dicht bij elkaar brengen. Ik denk daarbij aan de vakbekwaamheid voor alle chauffeurs die op de weg gaan met een voertuig van meer dan 1500 kg.” Hij onderlijnt ook dat eendracht macht maakt en dat de KMO’s – het doelpubliek van de UPTR – zeer belangrijk blijven in onze maatschappij.

    «  EEN PASSIE »

     Om hun visie op het wegtransport beter te omkaderen vroegen wij alle leden van de Adminstratieve Raad van de UPTR om volgende zinnen aan te vullen. De antwoorden van Frank Van Colenberghe:

    Voor mij is het wegtransport… “een passie.”

    Voor mij is de toekomst van het wegtransport verbonden met… “flexibelere regels.”

    «  De verkeerscongestie moet via aanleg van extra capaciteit aangepakt worden. »