• fr
  • nl
  • Op woensdag 29 en donderdag 30 mei vindt in Waregem Expo de tweede editie van de vakbeurs voor de transport- en logistieke sector Transpro plaats. Op het programma staat onder meer een politiek debat. Prominente transportondernemers zullen de vele uitdagingen voor de sector voorleggen aan toppolitici van verschillende partijen. Ook dit jaar is het event helemaal volgeboekt. Zo zullen de grote vrachtwagenfabrikanten hun hoogtechnologische elektrische vrachtwagens voorstellen en zal het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) de aangepaste vrachtwagen tonen voor de opleiding van chauffeurs met een fysieke beperking.

    Transpro is een organisatie van transportfederatie UPTR en PayCover, het sociaal secretariaat voor bedrijven uit de transport- en logistieke sector. Omdat hun eerste editie in 2022 met liefst 3.000 bezoekers een schot in de roos was, werd al snel beslist om het beursconcept voortaan tweejaarlijks te laten doorgaan. Zo fungeert Waregem Expo als dé vaste ontmoetingsplaats voor de Belgische transport- en logistieke sector.

    Een van de blikvangers op het programma, op donderdag 30 mei, is het politiek debat over de belangrijkste huidige en toekomstige uitdagingen van de transportsector. Geen overbodige luxe, want er is heel wat werk aan de winkel. Michaël Reul, Secretaris-Generaal van UPTR: “Met de nieuwe ESG-rapporteringsverplichtingen komen veel vervoerders en logistieke dienstverleners onder druk te staan van hun klanten. De overheid verwacht dat vervoerders massaal investeren in nieuwe elektrische vrachtwagens. Vervoerders verwachten van de overheid dat ze de verplichtingen nakomt die de Europese Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR) hun oplegt en dat ze op grote schaal snelle oplaadpunten voor vrachtwagens langs de snelwegen installeert. De uitdagingen zijn net zo talrijk als de lijst met onzekerheden.”

    Tijdens het debat zullen de politici van verschillende partijen enkele prangende kwesties en vragen voorgeschoteld krijgen:

    • Decarbonisatie en laadinfrastructuur: Er is momenteel bijna geen openbare laadinfrastructuur beschikbaar die geschikt is voor vrachtwagens. Volgens berekeningen heeft Europa minstens 50.000 openbaar toegankelijke oplaadstations en minstens 700 waterstoftankstations nodig om de CO2-reductiedoelstelling van 45 procent in 2030 te halen. Hoe wilt u hier werk van maken?
    • Herziening van de richtlijn Maten en Gewichten: De herziening van de richtlijn Maten en Gewichten ligt op tafel. Een eerste potentiële doorbraak is het voorstel van de Europese Commissie om grensoverschrijdend vervoer voor 44 ton mogelijk te maken. Bij het oversteken van de grens tussen België en Frankrijk is het gewicht beperkt tot 40 ton. Dit is een dossier dat al 20 jaar aansleept. Het Europees Parlement heeft zich uitgesproken in het voordeel van grensoverschrijdend transport van 44 ton. Een gewonnen slag voor de UPTR, maar om de oorlog te winnen hebben we nog steeds de goedkeuring van de Europese Raad van Ministers nodig. Een (onaangename) verrassing valt niet uit te sluiten. De Franse diplomatie is wreed.
    • Chauffeurstekort: Het tekort aan chauffeurs dreigt de komende jaren groter te worden door de toenemende vergrijzing in het beroep. Welke initiatieven zijn er nodig/mogelijk om nieuwe chauffeurs aan te trekken en aan boord te houden? (Meer en veiligere vrachtwagenparkings)
    • Mobility Package/Sociale dumping: Het effect van het Mobility Package (Mobiliteitspakket) vertaalt zich voorlopig niet in resultaten op het veld: de verhouding tussen binnen- en buitenlandse trucks op de Belgische wegen blijft evenredig. Er wordt bovendien amper gecontroleerd op maatregelen zoals de terugkeerplicht, detachering en cabotage. Hoe wilt u de sociale dumping/oneerlijke concurrentie in de transportsector aanpakken?
    • Nachtlogistiek/kilometerheffing: Een grotere nachtelijke activiteit kan een deel van de oplossing vormen voor de toenemende congestieproblemen in de transportsector. Wat vindt u van het idee om de kilometerheffing te verminderen of af te schaffen voor nachttransport?
    • Kilometerheffing en kosten algemeen: De transportsector pleit al langer voor een algemene kilometerheffing met een uitbreiding naar personenwagens. Vooralsnog ontbreekt het aan politieke moed om die knoop door te hakken. Volgt er na de stembusgang van 9 juni wel een doorbraak in het rekeningrijden voor personenvervoer?

    Het volledige programma van Transpro:

    Woensdag 29 mei:

    • 15 uur: Deuren openen en inhuldiging in aanwezigheid van premier Alexander De Croo
    • 22 uur: Deuren sluiten

    Donderdag 30 mei:

    • 14 uur: Deuren openen
    • 18.30 uur: Onthaal pers
    • 19 uur: Politiek debat in aanwezigheid van Joachim Coens (CD&V), Vincent Van Quickenborne (Open Vld), Jeremie Vaneeckhout (Groen), Jean-Marie Dedecker (onafhankelijke lijsttrekker voor N-VA) en Axel Weydts (Vooruit)
    • 22 uur: Deuren sluiten

    Doorlopend te zien tijdens Transpro:

    • Alle fabrikanten, leveranciers en dienstverleners voor vervoerders, waaronder de acht grote vrachtwagenfabrikanten met hun splinternieuwe technologie voor elektrische vrachtwagens.
    • De aangepaste vrachtwagen van het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL), voor de opleiding van vrachtwagenchauffeurs met een fysieke beperking.

    Praktische informatie:
    Transpro
    29 en 30 mei in Waregem Expo (Zuiderlaan 26, 8790 Waregem)
    www.transpro.be/

    De pers is van harte welkom op de inhuldiging en/of het politiek debat. Gelieve uzelf voor 27 mei per mail amelie@racin.eu of per telefoon 0477 200 970 te accrediteren. Neem gerust contact op voor meer informatie en/of interviewaanvragen.