Lid worden
  • fr
  • nl
  • Het VIAS institute heeft zijn ‘jaarlijkse verkeersveiligheidsbarometer’ voor het jaar 2022 bekend gemaakt.

    De conclusies van VIAS zijn in meer dan één opzicht veelzeggend:

    Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau

    Tijdens 2022 is het aantal verkeersdoden op onze wegen gestegen met 8% in vergelijking met dezelfde 2021, ofwel 521 doden ten opzichte van 484. Het totaal aantal letselongevallen stijgt ook (van 34 282 naar 37 306, ofwel +9%) naar het niveau van 2019.

    In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 7% (van 291 naar 271). In Wallonië was er een forse stijging (van 187 naar 229 doden). In Brussel is het aantal doden gestegen van 6 naar 21.

    Van de 521 personen die om het leven kwamen was 1 op de 3 daarvan een voetganger of een fietser.

    Elke twee dagen sterft een voetganger of fietser in ons verkeer

    95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (tov 69 in 2021) kwamen om het leven in ons verkeer in 2022.

    In totaal is 1 op de 3 verkeersdoden (34%) een kwetsbare weggebruiker.

    Ons land telde nooit eerder zoveel fietsdoden. Twee grote tendensen tekenen zich af:

    • Bijna de helft van de fietsdoden (46%) is ouder dan 65 jaar.
    • Bijna 4 op de 10 fietsers (39%) reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval. De ongevallen met een elektrische fiets (11 doden per 1000 ongevallen) zijn ernstiger dan de ongevallen met een klassieke fiets (7 doden per 1000 ongevallen). 

    5 letselongevallen elke dag met een elektrische step

    Er waren in 2022 1715 letselongevallen met een e-step, ofwel 5 per dag. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van een jaar eerder. Er waren 4 doden ten opzichte van 1 in 2021. In Brussel zijn ongevallen met e-steps goed voor ongeveer 1 op de 6 letselongevallen (18%).

    Deze letselongevallen zijn nog maar het topje van de ijsberg, want in veel gevallen wordt de politie er niet bijgehaald wanneer iemand met een elektrische step een val maakt.

    UPTR is dan ook overgegaan tot het contextualiseren van de meest essentiële cijfers van de meest recente jaarlijkse verkeersveiligheidsbarometer, in het bijzonder met betrekking tot gevallen waar vrachtwagens bij “betrokken” zijn.

    Uit deze statistische analyse zijn de volgende conclusies het vermelden waard:

    • Letselongevallen die voorvallen op de snelwegen zijn 7,21% van alle letselongevallen en 15,74% van de doden.
    • Het aantal (stabiele) ongevallen waar camionetten bij betrokken zijn, zijn 10% van de letselongevallen en (het opmerkelijk dalende aantal) doden
    • Letselongevallen waar vrachtwagens bij betrokken zijn vertonen een (jaar na jaar, structurele) daling. Zij vertegenwoordigen 4,61% van de letselongevallen maar 17,47% van de ongevallen met doden (ook hier is een daling).

    UPTR twijfelt er niet aan dat onze politici de relevantie van hun (repressieve) beleid zullen heroverwegen in het licht van de catastrofale statistische realiteit van het moment.