Lid worden
  • fr
  • nl
  • Al jarenlang klaagt UPTR over de manier waarop wegcontroles in België worden uitgevoerd. Zie bijvoorbeeld ons artikel in het Non Stop-magazine van september 2022 (over de ‘lokale folklore’ met betrekking tot ladingzekering).

    Het gaat niet alleen om de hoogte van de boetes (die zelden in verhouding staan tot de ernst van de overtredingen), maar ook om de manier waarop chauffeurs (slecht) worden behandeld.

    Burgers mogen veel verwachten van onze dappere chauffeurs, maar niet dat ze tegelijkertijd juristen, ingenieurs en vertalers-tolken zijn.

    Vorig jaar stelde de laatste herziening van het Waalse decreet van 13 april 2023 betreffende de technische wegcontrole van bedrijfsvoertuigen UPTR in staat om een annulatieberoep in te stellen bij de Raad van State.

    Wat betreft de ladingzekering en het vastzetten van ladingen, betoogde UPTR dat de eenvoudige verwijzing door de wetgever naar EU-, ISO- en EUMOS-normen onvoldoende was om een conforme omzetting van Richtlijn 2017/47 betreffende de technische wegcontrole van bedrijfsvoertuigen binnen de Unie te vormen.

    NormOnderwerp
    EN 12195-1Berekening van de sjorkrachten
    EN 12640Sjorpunten
    EN 12642Sterkte van de structuur van de laadvloer van het voertuig
    EN 12195-2Sjorbanden gemaakt van kunstvezels
    EN 12195-3Sjorkettingen
    EN 12195-4Sjorstaalkabels
    ISO 1161, ISO 1496ISO-containers
    EN 283Wissellaadbakken
    EN 12641Dekzeilen
    EUMOS 40511Palen – Rongen
    EUMOS 40509Vervoer – verpakking

    En terecht: niet alleen zijn deze normen niet gratis, maar bovendien zijn ze niet altijd beschikbaar in het Nederlands, Frans of Duits.

    In zijn arrest van 1 oktober 2024 heeft de Raad van State verduidelijkt dat de normen met betrekking tot ladingzekering die in de aangevochten regelgeving worden genoemd, alleen kunnen worden opgelegd aan burgers als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

    • Ze moeten GRATIS beschikbaar zijn bij het Bureau voor Normalisatie (met inachtneming van de auteursrechtenkwestie door de federale overheid of de gewesten).
    • Ze moeten VERTAALD zijn in de drie landstalen: Frans, Nederlands en Duits.

    De Raad van State benadrukte verder dat normen in het Engels geen bindend karakter kunnen hebben op Belgisch grondgebied. De conclusie was dat indien de voorwaarden inzake taal of de gratis ter beschikking stelling hierboven niet worden nageleefd, deze normen GEEN ENKEL VERPLICHTEND KARAKTER hebben voor burgers.

    Belgische vervoerders zullen opmerken dat de door de Raad van State geuite bezwaren tegen de Waalse regelgeving uiteraard eveneens perfect toepasbaar zijn op de Vlaamse en Brusselse regelgeving.

    UPTR heeft daarom een kopie van het arrest van de Raad van State overgemaakt aan alle federale en regionale controle-instanties.

    Uiteindelijk blijkt uit dit belangrijke arrest over de meest elementaire rechtsprincipes dat boetes uitgeschreven door de verschillende controle-instanties met betrekking tot de ladingzekering gemakkelijk aangevochten kunnen worden.

    Een overwinning voor UPTR die ongetwijfeld veel stof zal doen opwaaien!

    Over UPTR

    Als erkende nationale beroepsfederatie, verdedigt UPTR sinds 1937 de economische belangen van de transport- en logistieke sector in België. De beroepsorganisatie vertegenwoordigt op een constructieve manier zelfstandigen en ondernemingen in lobbydossiers over economische, fiscale, sociale en milieugerelateerde onderwerpen.

    UPTR is het centraal aanspreekpunt voor maar liefst 2.300 ondernemingen uit de transport- en logistieke sector, zowel in Vlaanderen als Brussel en Wallonië. De nationale beroepsfederatie informeert haar leden op transparante wijze over de ontwikkelingen in de sector via een eigen tijdschrift en news flashes. Bovendien biedt UPTR haar leden een heel amalgaan aan diensten aan, zoals juridisch advies, de invordering van de accijnzen op de ‘professionele diesel’ en BTW, de levering van CMR-vrachtbrieven en badges en betaalkaarten voor tolwegen.